Search results for " medieval art"
showing 10 items of 10 documents
From Shadow to Light. Inscriptions in Liminal Spaces of Roman Sacred Architecture (11th–12th Century)
2019
La iconografía en la era digital: hacia una heurística para el estudio del contenido de las imágenes medievales
2014
Este artículo invita a reflexionar sobre la validez de la iconografía como método para describir los temas representados en las obras artísticas medievales. En esta ocasión, se ha puesto un mayor énfasis en investigar sus implicaciones epistemológicas y los sesgos que resultan del proceso de transformar las imágenes en palabras. El objetivo principal es tratar de que aflore la llamada 'brecha semántica', una especie de barrera que impide representar verbalmente un medio no léxico, como es el visual, de manera satisfactoria y sin mermas. Tras un sucinto recorrido por el pensamiento griego, con un especial interés por la écfrasis, se sugiere que el aparente equilibrio entre las capacidades se…
Study of tin and gold halos in the medieval wall painting depicting Saints Luke the Evangelist and Gregory the Great in Palermo’s San Francesco d’Ass…
2022
Lo scopo di questo studio è quello di fornire un supporto al restauratore quando si trova ad affrontare un manufatto con doratura a foglia di stagno. Lo studio dei materiali originali ha fornito un quadro completo dei vari componenti coinvolti, organici e inorganici, e sono stati delineati i degradi più comuni, nonché i metodi di conservazione per questi materiali estremamente fragili e sensibili come le foglie metalliche The purpose of this study is to provide a support for the restorer when facing an artifact with tin leaf gilding. The study of the original materials gave a complete picture of the various components involved, organic and inorganic, and the most common degradations were ou…
THE OLIGARCH AND THE PAINTBRUSHES: A BIOGRAPHICAL SKETCH OF ANDREU GARCIA, PRIEST = EL OLIGARCA Y LOS PINCELES: BREVE SEMBLANZA DEL PRESBÍTERO ANDREU…
2014
The documents regarding the Valencian priest Andreu Garcia († November 1452) show a quite interesting character. Garcia’s family belonged to local oligarchy. Moreover, he had a substantial income related with the Cathedral. He had contact, too, with Carthusians, Observant Friars and probably with Beghards (the books of his library suggest this last idea). Garcia took part, as an intermediary or as a sponsor, in many artistic orders that involved the best workers and the best customers of the city. Besides, he had a strong relationship with painters like Simó Llobregat, Jaume Mateu, Gonçal Sarrià and Joan Reixac. The priest could also have practiced painting, judging by the belongings that w…
Dalla terra alla mensa attraverso l’arte, fra l’età romana e il Medioevo
2016
Con riferimento a esempi di diverse categorie d’arte – sculture, mosaici, dipinti, miniature – e a fonti letterarie, lo studio contestualizza alcuni aspetti legati all’alimentazione, dal mondo romano al Medioevo. In particolare, attraverso l’analisi di una serie di monumenti (per la parte romana provenienti soprattutto dal territorio nord-orientale della penisola italiana), si tenta di ripercorrere il rapporto tra l’uomo e il cibo intendendolo come un ciclo unitario, dalla ricerca e preparazione degli alimenti fino al loro consumo sulla mensa. Da ciò emerge che la rappresentazione del cibo raramente è fine a se stessa, ma rimanda invece a significati più pregnanti. With reference to example…
The Word in the Image: an Epiconographic Analysis of Reformed Mosaics in Rome (Twelfth-century)
2011
International audience
Giotto’s legacy and western Sicily. The restoration of a late 14th century Maiestas Domini in the Basilica of San Francesco d’Assisi in Palermo, Italy
2022
Tra novembre 2019 e luglio 2020, l'intervento di restauro di un dipinto murale raffigurante la "Maiestas Domini", situato all'interno della Basilica di San Francesco d'Assisi a Palermo, è stato l'occasione per intraprendere un percorso di indagine tecnica e storico-artistica che ha approfondito lo stretto legame tra la Sicilia e le manifestazioni pittoriche "post-giottesche", con particolare attenzione alle opere d'arte su supporto murario e al ruolo svolto dall'iconografia all'interno della tradizione figurativa locale, tra eredità dell'arte normanna e influenze toscane e iberiche Between November 2019 and July 2020, the restoration of a mural painting depicting the "Maiestas Domini," loca…
L’estètica emocional de la transformació: una revisitació barroca de la Faula d’Apol·lo i Dafne
2021
The well-known Sonnet XIII by Garcilaso de la Vega «A Dafne ya los brazos le crecían» was to establish the disconsolate figure of Apollo, pining for the loss of Daphne, as the literary paradigm of the pangs of love —at least in Renaissance literature in the Iberian peninsula. Thus, a century later, Francesc Fontanella revisited the Garcilaso sonnet and carried out a profoundly Baroque re-reading. The Catalan text ‘transforms’ the symmetry and order in which the Spanish sonnet describes the metamorphosis of the nymph into an inseparable amalgam between the old way of being and the new reality, between the human and the plant, and freezes the figure in mutation: neither the original form nor …
The restoration of a mosaic fragment in Betlehem’s Nativity church
2022
Il frammento di mosaico, raffigurante uno degli angeli della teoria, che si trova sulle pareti della navata centrale all'interno della chiesa della Natività a Betlemme (Palestina), è datato intorno al XII secolo e riflette i canoni artistici dell'età Comnena. Il cattivo stato di conservazione del mosaico aveva portato alla decisione di un intervento di restauro: operazione preliminare di sicurezza, pulizia della superficie musiva, consolidamento profondo, reintegrazione della lacuna e restituzione e protezione estetica The fragment of mosaic, depicting one of the angels of the theory, which is located on the walls of the central nave inside the church of the Nativity in Bethlehem (Palestine…
L’évolution récente des expositions temporaires sur le Moyen Âge en Italie: Public, thèmes, finalités
2011
This article proposes a reflection about Italian art exhibitions on Middle Ages all over the twentieth century in order to understand the reception of medieval history in Italy. The Italian case is compared with the other European countries and their own relationships with Middle Ages. The articles studies also the important changes in the cultural offer and in the museum function during the last decade of the twentieth century and analyses their major consequences on the exhibitions. Lastly the ‘status’ of the exhibited objects and their mise-en-scene are examined.